Veertigdagentijd en Pasen 2023
23 feb 2023 Veertigdagentijd en Pasen 2023
1e lijdenszondag - 26 februari 2023
“Liefde heeft grenzen”
Vandaag ligt er zand bij de schikking. Het verbeeld de woestijn. De stenen worden brood. De kerstroos symboliseert de lange weg van trouw die wij gaan.

Uit liefde voor jou
Wandelend door de woestijn
Leeftocht mee
Het vergezicht ben jij.
2e lijdenszondag - 5 maart 2023
“Liefde laat je stralen” Liefde is niet een rechtlijnig pad maar een route met onverwachte wendingen. Meebewegen en luisteren zijn dan van belang. Op de berg worstelt Jezus met de dingen waar Hij als een berg tegenop ziet. Drie witte bloemen symboliseren Jezus, Mozes en Elia.

Meditatieve tekst
Er als een berg tegenop zien
In stilte luisterend, biddend
Profeten steunen hem
Gevonden wijsheid.
3e lijdenszondag - 12 maart 2023
“Liefde richt je op” Bij de bron wordt een Samaritaanse - een vrouw - de eerste zendeling van Jezus. Hij ontdekt dat mensen die religieus, geografisch of maatschappelijk mijlenver bij je vandaan staan elkaar louterend kunnen ontmoeten. Ontdek het spiegelende water in de schikking van vandaag.

Vol van inspiratie
Spiegelen onze gedachten
Verbinden je.

4e lijdenszondag - 19 maart 2023
“Liefde opent je ogen” In de lezing van vandaag opent Jezus de ogen van een blinde man. In de schikking ziet u een oog; opent hij ook jouw ogen?

Open ogen
Zien, kijken, gezien worden
Wie ben ik?
En wie ben jij?

5e lijdenszondag - 26 maart 2023
"Liefde geeft leven” Als basis voor de schikkingen worden de ringen gebruikt. Verbonden liefde. We gebruiken ook kronkelige takken. Liefde is niet een rechtlijnig pad maar een route met onverwachte wendingen. Meebewegen en luisteren zijn dan van belang. De ring verwijst naar de kringloop van het leven. Het leven zonder begin en eind. De kronkeltakken, gedroogde strobloemen en grassen herinneren aan het aardse leven. De groene grassen en roze bloemen maken de cirkel levend

Een cirkel vol
Ogenschijnlijk dode bloemen
Zijn levende herinneringen
Liefde voor jou.
6e lijdenszondag - Palmpasen - 2 april 2023
"Liefde geeft hoop” Als basis voor de schikkingen worden de ringen gebruikt. Verbonden liefde. We gebruiken ook kronkelige takken. Liefde is niet een rechtlijnig pad maar een route met onverwachte wendingen. Meebewegen en luisteren zijn dan van belang. De ringen worden groener. Teken van Hoop. De palmbladeren verbeelden de intocht in Jeruzalem.

Hoop
Voor de mensen
Voor hem
Zijn laatste reis.
Stille Week: In de stille week blijven de ringen staan. Er komen attributen bij, passend bij het thema van de vieringen.
Witte Donderdag - 6 april 2023
Zonder licht geen donker
Zonder liefde geen verraad
30 zilverlingen
Zonde

Goede Vrijdag - 7 april 2023
Ten hemel schreiend
Gekruisigde verlosser
Brenger van genade
Trouw aan ons

Stille Zaterdag - 8 april 2023
Het is stil en duister.
Maar
De morgen gloort.

PASEN - 9 april 2023
“Liefde maakt alles anders” Het is Pasen. Het feest van geloven in leven na de dood. We vieren het nieuwe leven. Wij mogen genieten van kleuren en geuren en zijn verbonden in de kringloop van het leven met God, met de natuur en met elkaar. Zonder begin en zonder eind.

Meditatieve tekst:
Nieuw leven